Ledenvergadering

Op woensdag 15 maart 2023 om 20.00 uur kwamen 20 buurtgenoten samen in manage ’t Ruiterkamp voor de jaarlijkse algemene ledenvergadering van onze buurtvereniging. Na de opening door de voorzitter zijn een flink aantal zaken de revue gepasseerd. Uiteraard zijn de notulen van de algemene ledenvergadering van 10 april 2022 zonder wijzigingen vastgesteld.
Verder vonden er een aantal gebruikelijke agenda items plaats, waaronder het voorlezen van het jaarverslag 2022 door secretaris Jacco Denneboom. Penningmeester Ben Kleverwal gaf een korte toelichting over het financieel jaarverslag. De vereniging heeft een gezonde financiële huishouding, wel zijn er een aantal aandachtspunten voor de toekomst. De kosten stijgen iets en we krimpen in leden. Verder vielen de uitgave voor het Sinterklaasfeest (eenmalig) iets hoger uit en is er afscheid van 3 bestuursleden genomen. Ook waren er extra uitgave tijdens de lintjesregen 2022. Het buurtfeest heeft meer gekost dan begroot, maar dit is geen probleem, want de opbrengst van o.a. het oud papier was iets hoger dan begroot. De gehele opbrengst van de Pinksterkermis staat op de spaarrekening van de buurtvereniging, dat vertekend het financiële beeld. Deze opbrengst is ook weer startkapitaal voor een mogelijke volgende editie van de Pinksterkermis.

De kascommissie, bestaande uit Mees Struijs en Elmy Krukkeland, heeft de boeken gecontroleerd en geen enkele afwijking gevonden. Mees is aftredend als lid van de kascommissie. Elmy zal volgend jaar nogmaals de kascontrole uitvoeren. Ronald van Keulen neemt de plaats van Mees Struijs in de kascommissie over.

Bij de mededelingen gaf Mees Struijs aan dat er een werkgroep is gestart die de mogelijkheden om een fietspad langs de Oostermaatsdijk aan te leggen, gaat onderzoeken.

Voorzitter Freek Uijen gaf een korte toelichting namens het bestuur wat de planning is m.b.t. de WBTR wetgeving. Elke vereniging moet voldoen aan de WBTR om o.a. wanbestuur, onverantwoordelijk financieel beheer, misbruik van positie en ongewenste activiteiten binnen besturen te voorkomen. Het bestuur heeft een WBTR-checklist doorgenomen. Conclusie is dat het bestuur veel dingen goed doet, maar dat dit niet allemaal correct geformaliseerd is. Om dat te realiseren is er gelukkig geen statutaire wijzigingen nodig, maar moet er wel met de stofkam door het huishoudelijk reglement worden gegaan. Aanpassingen aan de statuten moeten via de notaris en kosten geld. Daarentegen kan een vereniging het huishoudelijk reglement zelf aanpassen en via de alv goedkeuring vragen. Dit was dus een aankondiging dat het huishoudelijk reglement wordt vernieuwt en aangepast en dat daarvoor tijdens de algemene ledenvergadering in 2024 goedkeuring wordt gevraagd. Het bestuur gaat dus aan de slag.

Een conceptlijst van de activiteiten voor het komende jaar zijn aan de vergadering voorgelegd. Ook enkel bruikbare suggesties van de leden werden meegenomen.
Gerbert Pakkert is aftredend is aftredend bestuurslid en werd met mooie woorden bedankt voor zijn jarenlange inzet. Angelique Borren heeft zich kandidaat gesteld en zal plaatsnemen in het bestuur.
Tijdens de rondvraag kwamen enkele zaken aan de orde waaronder de dassentunnel aan de Holterweg. De Oudheidkundige Kring Bathmen wil volgend jaar in het najaar een avond organiseren over toneelactiviteiten in de buurt. Een ieder die informatie van de toneelgeschiedenis van onze buurtvereniging kan aanleveren kan zich bij Mees melden.

Verder ging het tijdens de rondvraag over de (on)duidelijkheid over de twee verschillende buurtapps. Iedereen die wil, kan aan deze apps worden toegevoegd. De Veilig Oude Molen app is bedoeld om elkaar te informeren over onveilige situaties in ons buurtschap. Dat kunnen situaties zijn in het verkeer, verdachte auto’s of personen en andere specifieke zaken waar we met elkaar nadeel van zouden kunnen ondervinden (vervuiling, geluidsoverlast o.i.d.). Je kan ook zeggen die zaken waar je de politie mogelijk voor zou willen bellen of een melding zou willen doen bij de gemeente Deventer (via bv https://deventer.slimmelden.nl/#/home ). Zeg maar dat dit een Buurtpreventieapp is. De Buurapp is bedoeld om elkaar van dienst te zijn met of elkaar over andere zaken te informeren anders dan veiligheid. Te denken valt bijvoorbeeld aan tijdelijk lenen van een apparaten, beschikbaar zijn van middeltjes, als kleine marktplaats, vragen over hoe een voorkomend probleem aan te pakken, melding maken van actie van je vereniging, een leuke ervaring om te delen, verhuisberichten, etc. Dus eigenlijk meer een ongedwongen sociale gezelligheidsapp.
De vergadering werd binnen anderhalf uur afgehamerd door de voorzitter.

Na en korte pauze was er een lezing van Mees Struis over zijn fascinatie en kennis over blik. Mees beschikt over een bijzondere collectie en vanuit zijn werkend leven over veel kennis. Toehoorders kregen een mooie staalkaart aan voorbeelden te zien van allerlei productietype blik die er sinds het begin van de industriële revolutie zijn ontwikkeld. Mees bedankt voor deze bijzondere lezing. De avond eindigde rond 22.00h.

Werp hier een blik op alle foto's.

Activiteit: