wijnproeverij

Even dacht je in Frankrijk te zijn beland bij Ilja Gort. Een alpinopet op zijn hoofd een druiven/wijn schort voor, alleen het bijzondere baardje ontbrak nog. De Oude Molen heeft zijn eigen Ilja in de persoon van Mees Stuijs. Hij heeft een kleine wijngaard en maakt zijn eigen wijnen. Reden om hem uit te nodigen. De avond was noodgedwongen verzet, hetgeen sommige leden bijzonder speet. De 18 leden die wel aanwezig waren luisterden ademloos naar het verhaal van Mees. Hij begon met een leuke presentatie over de zintuigen waarmee we kijken,ruiken en proeven. Daarna gingen we aan de slag met daadwerkelijk proeven. We kregen allemaal vier flesjes: zoet, zuur, alcohol en water. Daarmee gingen we mengen en vanzelfsprekend ook proeven. Zonder dat er ook maar één druif aan te pas komt kun je toch een wijn maken. Althans zo smaakt het. Ook de invloed van eten op de smaak werd getest. Natuurlijk kwamen er ook echte wijnen op tafel. Mees had de etiketten afgeplakt zodat we, zonder informatie vooraf, onze eigen bevindingen m.b.t. de wijn konden vertellen. Als echte wijnkenners lieten we de wijn door het glas walsen, beoordeelden we de kleur, roken we eraan aan en slurpten we van de wijn. Dat laatste om meer zuurstof aan de wijn toe te voegen. Daarna discussiëren over de afdronk en zo meer. Ja, het leek heel wat. Hadden we een goede wijn gedronken? Daarover had Mees nog een nieuwtje voor de aanwezigen. Er zijn flessen wijn te koop met heel wat onderscheidingen. Je ziet dan op de fles gouden, zilveren of bronzen medailles afgebeeld. Je zou denken "een super wijn". Mees hielp ons uit de droom. Behoorlijk gemakkelijk is zo'n prijs in de wacht te slepen. Het zegt niet zoveel. Ook de prijs geeft niet aan of jij die wijn lekker zult vinden. De wijndrinkers in de groep verwonderden zich die avond over de nieuwe informatie die ze op deze avond van Mees kregen. Naarmate de avond vorderde werden de wangen roder en roder. We kunnen dan ook terugkijken op een gezellige, interessante avond, met dank aan Mees. Kijk hier de foto's.