Middagfietstocht

Verslag: Fietstocht 24 augustus 2021

Dinsdag 24 augustus was een prachtige fietsdag: zonovergoten, temperatuur 22 0C en een licht briesje uit het NW. Wat een geluk dat juist op die middag een lange tocht georganiseerd was voor de ‘Larenseweg/Oude Molen’ fietsgroep. Maar liefst 33 fietsenthousiastelingen verzamelden zich om 13.00 uur  bij de Jumbo. Ondanks de oproep om deel te nemen aan deze fietstocht in de meest recente Nieuwsbrief van de Buurtvereniging meldden zich helaas geen extra deelnemers uit onze buurt. En dat was reuze jammer.
De zeer gevarieerde tocht ging via de bosrijke omgeving van Gorssel en uiterwaarden Ravensweerd naar het fietsveerpontje van Gorssel. Het lukte daar zelfs om ons allemaal tegelijk (33 personen en 33 fietsen) in een keer over te zetten naar de IJsseldijk van de ‘Wilpsche Klei’-polder. Vandaar voerde de tocht via het kassencomplex van Twello  richting Deventer om daar de IJssel weer over te steken via de spoorbrug. Vandaar uit, in een min of meer rechte weg, terug naar Bathmen. Maar wel zo uitgestippeld dat er bijna uitsluitend van fietspaden gebruikt gemaakt kon worden. Na zo’n 47 km was de groep weer terug bij het beginpunt.
Onderweg werd er tweemaal gestopt voor een pauze. De eerste echte koffiepauze was bij de Theetuin Kamperfoelie in Gorssel. De tweede pleisterplaats was het vernieuwde Hof van Twello, nu Buitenplaats geheten, in Twello.
Alles bij elkaar voor de meeste deelnemers een verrassende tocht met veel onbekende paden, de onbekende pleisterplaatsen en vele bezienswaardigheden onderweg zoals bijvoorbeeld enkele kunstwerken horend bij de IJsselbiënnale 2021.
Zie ook de foto’s