Klootschieten Koningsdag

Spannende strijd bij het klootschieten op Koningsdag

Wie gedacht had dat het Oude Molenteam met lood in de schoenen aan de start zou verschijnen en het loodje zou gaan leggen tegen een team uit Loo, had beter een lootje kunnen kopen bij een andere loterij. Natuurlijk moest, net als vorig jaren, het loodzware parcours al gooiend met die van lood voorziene houten bal weer afgelegd worden tegen een uiterst bekwaam team uit Loo, die zich hadden laten registreren als LOOmendivasch (Ook wel LOOtjesteam of kLOOtjesteam genoemd vanwege de naam  van het  spel, het kLOOtschieten).
En jazeker vorig jaar hadden vooral de laatste loodjes het Oude Molenteam de das omgedaan en hadden zij nipt verloren. Maar dat betekende nog niet dat het lot hen dit keer niet goed gezind zou zijn. Onder de bezielende aanvoering van loods Gerard, werd door menig Oude Molenteamlid echte prachtige strakke ballen gegooid. Zo recht, als ware het horizontale loodlijnen op kronkelige zandpaden. En zo precies tussen elke nieuwe loot van menig boom door alsof die er niet waren. De tegenstanders deden echter ook  een gedegen loodje in het zakje. Weliswaar stond bij een der teamleden in het begin de GPS niet aan, de anderen wisten  echter, net als een goede echo-lood betaamt,  goed te peilen waar weer meters konden worden gewonnen. En zo kon het gebeuren dat bij de finish beide teams exact gelijk eindigden met  in totaal 100 streepjes pot-lood over de hele afstand. Door een interpretatieverschil  van het aantal meters  voorbij de finish probeerde het Lootjesteam, met een verschil van 2 a 3 m (alhoewel de formulieren  daarover van mening verschillen-- zie foto’s), het Oude Molenteam toch nog uit het lood te slaan. Maar dat ging niet meer. Van een gelijkspel hadden  de Oude Molenaren zichzelf al verzekerd, het loodje was al aangebracht.  En die paar meter en het extra streepje bij ons eerste teamlid hebben we afgedaan als ‘lood om oud ijzer’. Het Oude Molentam was niet van Lootje getikt en het Looteam had geen klap van de Oude Molen gehad. De soep werd dus niet zo heet gegeten. Onze loden pijp was niet nodig. Integendeel, zowel tijdens de pauze als na afloop hebben beide teams elkaar ruimschoots voorzien van juist koele versnaperingen.
En voor de historie zij nog gemeld dat het Oude Molenteam bestond uit: Gerard Gerritsen (loods), Gerrit Tuitert, Jos Spikker, Dick Meuleman en Mees Struijs
Voor impressies en bewijzen over het geschrevene in het verslag  klik hier