Klootschieten

Het spreekwoord zegt dat de ketting net zo sterk is als de zwakste schakel. Maar bij het klootschieten is dat helemaal niet het geval. Daar geldt dat de ketting, dus het team, juist net zo sterk is als de sterkste schakel/speler. En dat heeft juist het team van Oude Molen dit jaar tijdens het traditionele klootschieten op Koningsdag de das omgedaan. Het weer was goed, enigszins fris maar zonnig en droog, maar heeft nu weer wat anders ons parten gespeeld. Een analyse: wat was het geval.

Een klootschietteam bestaat uit 5 personen: het Oude Molenteam uit de vijf matadoren - captain Gerard Gerritsen en teamleden Jos Jager, Jos Spikker, Gerrit Tuitert en Mees Struijs). En de tegenstander (het  Loo/Men team) van het Oude Molenteam natuurlijk ook uit 5 gemotiveerde dappere strijders.  Van de in totaal 10 mannen die de arena rond Apenhuizen en Traasterbos werden ingestuurd waren er negen van min of meer dezelfde klootschietkwaliteit. Maar één lid van de tegenstander bleek eigenlijk vandaag te behoren tot de koninklijke garde. Wat kon die Gerben goed en ver en met curves gooien, onwaarschijnlijk. Hij wist daardoor veel beter de vele obstakels te ontwijken dan de anderen en heel veel meer meters te maken. Hij gaf dus, als hij gooide, alle andere negen spelers letterlijk en figuurlijk het nakijken.

En daarmee waren niet alleen de ballen, maar was ook de teerling snel geworpen. Door het genoemde ‘royal class’ teamlid bij de Loo/Men waren we weliswaar sneller bij de pauzeplaats, wat op zich geen bezwaar was, maar gevoelsmatig ook sneller dan andere jaren aan de finish. Het molenteam verloor weliswaar royaal met 10 worpen meer dan de tegenstander, maar stapten met opgeheven hoofd het circuit af. Toch trots op het bereikte resultaat.

Voor foto’s klik hier